Automarkt: Vijf jaar politiek tegenover de lobby van oude-autoliefhebbers

Ondanks een protestkaravaan op het Malieveld is het gisteren door de Eerste Kamer bekrachtigd: klassiekers tussen de 25 en 40 jaar oud worden belastingplichtig. Vooral zwaarlijvige diesels en lpg-stokers uit de jaren 70 en 80 worden duur aangeslagen. |beeld Novum / Ronald Fleurbaaij Leven
Ondanks een protestkaravaan op het Malieveld is het gisteren door de Eerste Kamer bekrachtigd: klassiekers tussen de 25 en 40 jaar oud worden belastingplichtig. Vooral zwaarlijvige diesels en lpg-stokers uit de jaren 70 en 80 worden duur aangeslagen. |beeld Novum / Ronald Fleurbaaij

De auto is een gewillige melkkoe voor het ene na het andere kabinet, klagen liefhebbers geregeld.

De keerzijde is ook waar: wie in politiek Den Haag de vingers aan autos durft te branden, vindt een krachtige en geëmotioneerde lobby tegenover zich. Als woordvoerder eerst in de Kamer, later op het milieuministerie was ik daar tweemaal getuige van. marktwaarde Jarenlang had de ChristenUnie als oppositiepartij in haar tegenbegrotingen een post opgevoerd die goed was voor zowel het milieu als de schatkist: het afschaffen van de belastingvoordelen voor oude autos. Er waren twee fiscale privileges voor rollend erfgoed. Om te beginnen gold een volledige belastingvrijstelling voor alles …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?