Automarkt: Langzamer rijden onder dwang

Een ongeval op de A15 waarbij in 2011 twee mensen om het leven kwamen. Leven
Een ongeval op de A15 waarbij in 2011 twee mensen om het leven kwamen. | beeld anp / Vidiphoto
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

De makkelijke oplossingen om het aantal verkeersdoden terug te dringen zijn wel ingevoerd. De autogordel en de airbag, de maximumsnelheid en het verbod op alcohol hebben het aantal doden (drieduizend in de jaren zeventig) drastisch verlaagd. Maar om de recente stijging om te buigen zijn nieuwe maatregelen nodig, zeggen deskundigen.

Verlaag in elk geval de snelheid, zeggen hoogleraren infrastructuur eensgezind. Het gevaarlijkst zijn ­wegen waar het snelheidsverschil groot is, zoals op plattelandswegen waar je met 80 kilometer per uur langs tegenliggers of bomen scheert. Ook waar fietsers en auto’s de weg delen, kan de snelheid omlaag. Ga naar 30 km per uur in de stad en naar 60 op het platteland.

Bij aanleg en onderhoud van fietspaden valt winst te boeken, zegt Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid in Delft. De meeste fietsdoden vallen door fouten in de infrastructuur: onverwachte paaltjes, gaten in de weg of …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?