Automarkt: Autobelastingen prikkelen de calculerende burger

|beeld ND Leven
|beeld ND

Weinig consumptiepatronen worden in Nederland zo sterk door de fiscus beïnvloed als de aanschaf en het gebruik van autos. Zowel de aanschafbelasting (bpm) als de gebruiksbelasting (mrb) hebben geleid tot een wagenpark dat sterk afwijkt van dat in de landen rondom ons.

Sommige modellen die elders gewoon peperduur zijn, zijn in Nederland praktisch onbetaalbaar door de bpm die over de fabrieksprijs heen komt; het percentage daarvan is immers mede afhankelijk van het energieverbruik. Andere modellen die in de rest van de wereld een onopvallend bestaan leiden, gaan in Nederland als warme broodjes, omdat je ze belastingvrij kunt rijden of omdat ze bij zakelijk gebruik een lage bijtelling opleveren. Elk land heeft natuurlijk zn eigen eigenaardigheden Duitsers, Fransen, Italianen en Britten bijvoorbeeld zijn ontstellend chauvinistisch in de showroom: ze heb …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?