Vreemd spiegelbeeld

Een houten stoel, marmeren schouw, en een half mensenlichaam. We lijken het in eerste instantie van onderaf te bekijken. Maar wie beter kijkt, ziet dat het een spiegel is, schuin tegen de muur aangezet. En het halve lichaam? Dat is misschien de schilder van het doek zelf, Rein Draijer (1899-1986). Deze schilder, beeldhouwer en ontwerper behoorde tot de Nieuwe Haagse School, een kunststroming die volgde op de Haagse School. Toch volgde Draijer in de kunst altijd zijn eigen plan, en was zijn uiteenlopende werk nooit in één stroming te vatten. Hij wilde vooral niet te hoog boven het maaiveld uitsteken, en beheerste kunst maken. Bijvoorbeeld zonder al te felle kleuren. Hij noemde zichzelf daarom ook wel een ‘grijze Hollander in een grijze wereld’. In Museum More in Gorssel is nu een tentoonstelling over hem te zien, tot en met 25 september. Meer informatie: museummore.nl/Rein-Draijer ■ Kunst
Een houten stoel, marmeren schouw, en een half mensenlichaam. We lijken het in eerste instantie van onderaf te bekijken. Maar wie beter kijkt, ziet dat het een spiegel is, schuin tegen de muur aangezet. En het halve lichaam? Dat is misschien de schilder van het doek zelf, Rein Draijer (1899-1986). Deze schilder, beeldhouwer en ontwerper behoorde tot de Nieuwe Haagse School, een kunststroming die volgde op de Haagse School. Toch volgde Draijer in de kunst altijd zijn eigen plan, en was zijn uiteenlopende werk nooit in één stroming te vatten. Hij wilde vooral niet te hoog boven het maaiveld uitsteken, en beheerste kunst maken. Bijvoorbeeld zonder al te felle kleuren. Hij noemde zichzelf daarom ook wel een ‘grijze Hollander in een grijze wereld’. In Museum More in Gorssel is nu een tentoonstelling over hem te zien, tot en met 25 september. Meer informatie: museummore.nl/Rein-Draijer ■ | beeld museum more
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Dit is 100% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief