Plaatsen van aanbidding

In het Stedelijk Museum Alkmaar zijn drie grote foto’s te zien van Thomas Struth (1954, Geldern). De hedendaagse fotokunstenaar wil met zijn werk een nieuwe impuls geven aan de beeldtraditie van het kerkinterieur, het genre dat in het zeventiende-eeuwse Holland werd beoefend door schilders als Emanuel de Witte en Pieter Saenredam. In de jaren negentig maakte Thomas Struth de reeks Places of Worship, waarin hij de overweldigende architectuur van beroemde kerken en tempels laat zien en hoe bezoekers deze gebouwen gebruiken en beleven. Hij fotografeerde bijvoorbeeld de Dom in Milaan (op de foto) en de boeddhistische tempel in het Japanse Nara. Zonder kunstgrepen of computerbewerking probeert Struth in één shot de indrukwekkende ruimtelijkheid van deze eeuwenoude monumenten te vangen, zoals de oude meesters dat ook deden. ■ Kunst
In het Stedelijk Museum Alkmaar zijn drie grote foto’s te zien van Thomas Struth (1954, Geldern). De hedendaagse fotokunstenaar wil met zijn werk een nieuwe impuls geven aan de beeldtraditie van het kerkinterieur, het genre dat in het zeventiende-eeuwse Holland werd beoefend door schilders als Emanuel de Witte en Pieter Saenredam. In de jaren negentig maakte Thomas Struth de reeks Places of Worship, waarin hij de overweldigende architectuur van beroemde kerken en tempels laat zien en hoe bezoekers deze gebouwen gebruiken en beleven. Hij fotografeerde bijvoorbeeld de Dom in Milaan (op de foto) en de boeddhistische tempel in het Japanse Nara. Zonder kunstgrepen of computerbewerking probeert Struth in één shot de indrukwekkende ruimtelijkheid van deze eeuwenoude monumenten te vangen, zoals de oude meesters dat ook deden. ■ | beeld Thomas Struth
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?