Onzichtbare mensen

Op de schilderijen van kunstschilder Ton Schulten staan geen mensen; wel landschappen, huizen, kerken. Toen dichter Huub Oosterhuis het atelier van Schulten in Ootmarsum bezocht, viel hem dat direct op. Het inspireerde hem tot het schrijven van een verhaal over de onzichtbare mensen in onze maatschappij, over vluchtelingen: ‘Hartverscheurend wreed is het lot van veel mensen. In hun woeste doodarme oorden droomden zij over nieuw leven, over zilvergoud landschap in verre verten, dat daar hun kinderen zouden leven in vrede. Zij gingen daarheen op weg.’ In Licht in de morgen, uitgegeven bij uitgeverij Ten Have, is het verhaal van Oosterhuis op een ontroerende manier samengebracht met de schilderijen van Schulten. Een vluchteling, een jongen van tien jaar, komt in een kerk terecht. Hij krijgt een Liedboek waarin hij leest: ‘Jij mijn licht en bevrijding / wat zou ik nog bang zijn, voor wie?’ ■ Kunst
Op de schilderijen van kunstschilder Ton Schulten staan geen mensen; wel landschappen, huizen, kerken. Toen dichter Huub Oosterhuis het atelier van Schulten in Ootmarsum bezocht, viel hem dat direct op. Het inspireerde hem tot het schrijven van een verhaal over de onzichtbare mensen in onze maatschappij, over vluchtelingen: ‘Hartverscheurend wreed is het lot van veel mensen. In hun woeste doodarme oorden droomden zij over nieuw leven, over zilvergoud landschap in verre verten, dat daar hun kinderen zouden leven in vrede. Zij gingen daarheen op weg.’ In Licht in de morgen, uitgegeven bij uitgeverij Ten Have, is het verhaal van Oosterhuis op een ontroerende manier samengebracht met de schilderijen van Schulten. Een vluchteling, een jongen van tien jaar, komt in een kerk terecht. Hij krijgt een Liedboek waarin hij leest: ‘Jij mijn licht en bevrijding / wat zou ik nog bang zijn, voor wie?’ ■ | beeld uit besproken boek
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Dit is 100% van het artikel.
Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?