Zondagomzet supermarkten fors gestegen

Nederlandse consumenten doen steeds vaker op zondag boodschappen. Dat blijkt donderdag uit de maandelijkse cijfers van onderzoeksbureau Gfk. De zondagomzet van supermarkten nam in 2012 toe met ruim vijftig procent, naar 734 miljoen euro. Meer dan de helft van alle huishoudens gaat wel eens op zondag naar de supermarkt.

Vooral jongeren maken gebruik van de zondagopening. Bestverkochte producten zijn volgens het onderzoeksbureau kant-en-klaarmaaltijden zoals pizzas, gevolgd door ijs, rijst en deegwaren. Warme dranken zoals koffie en thee, maar ook zuivel, vleeswaren en salades zijn op zondag minder in trek. Verreweg het grootste deel van de omzet behalen supermarkten echter nog steeds op vrijdag en zaterdag, wanneer bijna de helft van alle uitgaven wordt gedaan. De verkoop op zondag zorgt slechts voor 2,25 procent van het totaal. Dit verschilt overigens wel per regio: in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?