WK levert supers zestig miljoen extra op

Supermarkten hebben dankzij het WK voetbal in Braziliƫ zestig miljoen euro extra omzet geboekt. Dat is minder dan vier jaar geleden, maar meer dan de prognose van vijftig miljoen euro. Dat blijkt woensdag uit cijfers van marktonderzoeker GfK over de verkoop van Oranjegerelateerde producten in de supermarkten.

In 2010, toen Nederland de eindstrijd van het WK bereikte, kwam de eindstand uit op 72 miljoen euro extra. In de laatste WK-week scoorden de supermarkten nog eens zes miljoen euro boven op de 54 miljoen die al in de voorgaande weken was uitgegeven.

Naarmate het WK vorderde, nam de extra verkoop af. Dat kwam omdat supermarkten minder spullen op voorraad hadden. In de eerste week van juli zetten de supermarkten nog twaalf miljoen extra om.

De totale omzet bedroeg vorige week 644 miljoen euro, een stijging van 1,4 procent ten opzichte van vorig jaar.

PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?