Volkskrant op vingers getikt om Flecha-artikel

De Volkskrant heeft bij het artikel waarin wielrenner Juan Antonio Flecha wordt gelinkt aan dopingarts Eufemiano Fuentes op enkele punten onzorgvuldig gehandeld. Dat heeft de Raad voor de Journalistiek bepaald. De Spaanse renner, die rijdt voor het Nederlandse Vacansoleil, had de zaak aangekaart omdat hij het oneens is met de geuite beschuldigingen.

Volgens de raad hadden de beschuldigingen in het artikel, dat op 3 april werd geplaatst, beter onderbouwd moeten worden. De betrokken journalisten hebben er echter wel alles aan gedaan om de betrouwbaarheid van de anonieme bronnen te onderzoeken. Een rectificatie is dan ook niet nodig. Wel moet de uitspraak van de raad integraal of in samenvatting in de Volkskrant worden gepubliceerd. Dat deed de krant vrijdag alvast op het redactieblog. De raad valt met name over de wijze waarop de Volkskrant de informatie heeft gepresenteerd. Er is niet voor gekozen de beschuldigingen toe te schrijven …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?