Vliegramp door fouten van piloten

De vliegramp bij Tripoli op 12 mei 2010, waarbij zeventig Nederlanders om het leven kwamen, was het gevolg van slechte communicatie door de piloten. Ook maakten ze fouten en hadden ze te kampen met technische problemen. Dat staat in het donderdag openbaar gemaakte onderzoeksrapport van de Libische autoriteiten.

De piloten vlogen te laag en hadden geen goed zicht op de grond. Bovendien hadden ze foutieve weersinformatie gekregen. Doordat ze slecht communiceerden en niet goed getraind waren, waren ze niet in staat de situatie te herkennen en bij te sturen voor ze op de grond neerkwamen, staat in het rapport. De piloot en de copiloot waren ook vermoeid, maar in hoeverre dat een rol heeft gespeeld is niet vast te stellen. Er zijn geen aanwijzingen gevonden dat ze drugs of alcohol hadden gebruikt. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) zegt in een eerste reactie nog niet inhoudelijk te kunnen …
Dit is 35% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?