Rusland onderzoekt oppositiezender

MOSKOU - Justitie in Rusland heeft een onderzoek ingesteld naar de berichtgeving van de onafhankelijke tv-zender Dozjd over de massabetogingen van de oppositie in december. Dat blijkt uit een brief van de verantwoordelijk aanklager, die Dozjd-chef Natalija Sindejeva online heeft geplaatst.

Op het onderzoek was aangedrongen door parlementariër Robert Sjlegel, een partijgenoot van premier Vladimir Poetin. Sjlegel hoopt dat het de financieringsbronnen blootlegt die het verslaan van de demonstraties hebben mogelijk gemaakt. Voor de microfoon van Dozjd zei Sjlegel donderdag dat hij wil vaststellen van waaruit deze activiteiten zijn gefinancierd - Russische bronnen, buitenlandse, of misschien Amerikaanse fondsen. Hij ondernam actie omdat het station, dat particulier eigendom is, optrad als een mediasponsor en medeorganisator van de betogingen. Dozjd, dat sinds 2010 online en vi …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?