Recordopbrengst voor Chinese bioscopen

De Chinese cinema heeft de afgelopen week wederom een opzienbarend nieuw record gevestigd. Tijdens de nieuwjaarsvakantie, van 31 januari tot en met 6 februari, was de totale bioscoopopbrengst zo'n 169 miljoen euro, 85 procent hoger dan de 91,7 miljoen euro van vorig jaar. De twee best lopende films waren van Chinese bodem.

Op één stond het actieavontuur The Monkey King, over een boeddhistische monnik die naar India reist om daar religieuze teksten op te halen. De tweede plaats werd ingenomen door Dad, Where Are We Going?, gebaseerd op de gelijknamige realityserie. In totaal gingen zon 38 miljoen Chinezen naar de bioscoop.

De Chinese filmindustrie is een van de snelst groeiende ter wereld, met een jaarlijkse omzetstijging van dertig procent per jaar gedurende de afgelopen tien jaar. Vorig jaar was de totale omzet ruim 2,6 miljard euro.

PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?