Prijsstijging boodschappen stuwt omzet supermarkten

Nederlandse supermarkten hebben in mei 3,6 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. De behaalde omzet bedroeg de afgelopen maand 3,22 miljard, zo blijkt uit de donderdag gepubliceerde maandcijfers van onderzoeksbureau Gfk. De toename is vooral het gevolg prijsstijgingen, aangezien de verkochte volumes vrijwel gelijk bleven.

Vooral groente en fruit zijn met een gemiddelde prijsstijging van ruim elf procent fors duurder geworden, maar ook bier, wijn, rijst en deegwaren namen aanzienlijk toe in prijs. Door de hoge prijzen kiezen veel inwoners van grensregios ervoor om boodschappen in België of Duitsland te doen. Liefst 44 procent bezoekt wel eens een buitenlandse supermarkt, aldus het onderzoeksbureau. Desondanks groeide het aantal supermarktbezoeken in de afgelopen maand met 1,2 procent in vergelijking met een jaar eerder. Per week werden in mei ongeveer ruim 28 miljoen kassabonnen uitgedraaid. Gemiddeld rek …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?