Prijsacties zetten kledingbranche onder druk

Het inzetten van prijsacties heeft ingrijpende gevolgen voor de omzet en winst van de modebranche. Kledingwinkels kiezen voor steeds hogere kortingen, waardoor de marges zo ver teruglopen dat de winkels zichzelf kapotconcurreren. Dat concludeert ABN Amro in een woensdag gepubliceerd onderzoek onder dertienhonderd respondenten.

De faillissementsgraad in de detailhandel is in vijf jaar tijd opgelopen van 0,45 procent naar 0,83 procent eind vorig jaar. Michiel Koster, sectorspecialist bij ABN AMRO, verwacht dat dit percentage in 2013 zelfs toeneemt tot 0,93 procent. Dat is fors hoger dan in de meeste sectoren. Naar schatting vindt tachtig procent van die faillissementen plaats in de non-foodsector. De kledingbranche staat al sinds 2007 onder stevige druk vanwege voortdurende omzetdaling. Ook in de eerste drie maanden van dit jaar kromp de omzet, met ruim tien procent. Bij damesmode is de afname zelfs meer dan tw …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?