OPTA beboet lastigvallen consuemnten

De OPTA deelde in 2011 voor ruim 1,2 miljoen euro aan boetes uit aan bedrijven die de telemarketingregels overtraden. De meeste boetes volgden op basis van klachten van consumenten. Vooral de sectoren loterijen, energiebedrijven, telefonie, geldzaken, kranten en tijdschriften, en goede doelen leverden veel klachten op.

De telecomwaakhond kreeg vorig jaar bijna tienduizend klachten binnen via de website Consuwijzer. Dat is ongeveer evenveel als in 2010. Van de klagers stond 97 procent ingeschreven in het bel-me-niet-register. Hoewel bedrijven mensen in dat register niet telefonisch mogen benaderen, gebeurde dat toch. Daarnaast vallen veel consumenten over het feit dat telemarketeers niet wezen op het bel-me-niet-register. Dat zijn ze wel verplicht. Daarnaast moeten telemarketeers actief vragen of ze nog eens mogen bellen. Ook op dit punt gaan bedrijven vaak de fout in. Welke bedrijven precies gestraft …
Dit is 48% van het artikel.

Wil je doorlezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?