Oplage kranten 2,8 procent gedaald

De meeste nationale dagbladen zagen de oplagecijfers voor hun papieren kranten in 2011 weer dalen. Het aantal verspreide kranten daalde met 2,8 procent naar 1,8 miljoen. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van oplage-instituut HOI.

De Telegraaf zag de oplage het meest dalen en liet 4,6 procent minder kranten drukken. Het AD leverde zon drie procent in. De Nederlandse oplage van De Persgroep, uitgever van de Volkskrant en Trouw, daalde met ongeveer anderhalf procent.

Een lichtpuntje in de dagbladmarkt was NRC Media. Zowel NRC Handelsblad als nrc.next zag de oplage stijgen. Van de ter ziele gegane gratis krant de Pers werden in contrast met de andere gratis dagbladen vorig jaar ruim 38 duizend meer exemplaren verspreid. Metro zag de oplage dalen met ruim vijftigduizend, Spits met 28 duizend.

PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?