Onverwachte winstdaling voor Ahold

(Novum/ABN FN) Ahold heeft in het eerste kwartaal tegen de verwachting in de winst zien dalen. Het bedrijf achter onder meer Albert Heijn, Etos en Gall&Gall had te kampen met een negatief effect van het weekend waarop Pasen viel. Ook sterke concurrentie gecombineerd met een zeer prijsbewuste consument speelde de grootgrutter parten.

De nettowinst daalde met 3,1 procent naar 282 miljoen euro. De onderliggende operationele winst zakte in het eerste kwartaal van 439 naar 419 miljoen euro, lager dan de consensusverwachting van 440 miljoen euro. Daarbij zag Ahold zowel in de VS als in Centraal-Europa de winst dalen. Op de Nederlandse thuismarkt steeg de winst licht. Aholds retailmarge zakte van 4,9 naar 4,6 procent, minder dan de analistentaxatie van 4,7 procent. De voor supermarkten seizoensgebonden slechte week na Pasen viel dit jaar niet in het tweede maar in het eerste kwartaal, wat een negatief effect had op de win …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?