Minder milieuwinst door stimuleren zuinige autos

Het stimuleren van de aanschaf van zuinige auto's met fiscale voordelen heeft de overheid miljarden gekost aan misgelopen belastingen en accijnzen. In de periode tussen 2007 en 2013 gaat het om mogelijk vijf miljard euro. Tegelijkertijd is de CO2-reductie lager dan verwacht, blijkt uit onderzoek van de Algemene Rekenkamer.

Op papier lijken de maatregelen effectief: consumenten kiezen vaker voor een zuinige auto met een lage uitstoot. De praktijk is weerbarstiger: de testresultaten geven een veel te rooskleurig beeld van de CO2-uitstoot van nieuwe autos. Die kan in de praktijk tot 35 procent hoger zijn. Dat geldt ook voor het brandstofgebruik. Daarnaast zijn de maatregelen relatief duur. Volgens berekening van het ministerie van Financiën gaat het om duizend euro per vermeden ton aan CO2. Met een andere besteding van dit geld had het kabinet vermoedelijk meer CO2 kunnen besparen, aldus de rekenkamer. D …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?