Meesten malen niet om btw-verhoging

Meesten malen niet om btw-verhoging. |beeld Novum Gratis Nieuws
Meesten malen niet om btw-verhoging. |beeld Novum

Minder dan de helft van de Nederlandse consumenten past het koopgedrag aan nu de btw is verhoogd van negentien naar 21 procent. Als ze worden geconfronteerd met de feitelijke effecten op de portemonnee wordt dat percentage nog lager. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Gfk.

Uit het onderzoek in opdracht van ABN AMRO blijkt dat in eerste instantie 46 procent van de ondervraagden van plan is te bezuinigen op de uitgaven. De bezuinigen vinden vooral plaats op duurzame consumptiegoederen als kleding en woonaccessoires. Volgens de bank is het netto-effect van de btw-verhoging voor een Nederlands huishouden achttien euro per maand. Wanneer dat bedrag wordt voorgelegd daalt het percentage dat de hand op de knip wil houden naar veertig procent. In een aantal landen om ons heen is het btw recentelijk ook verhoogd. Volgens ABN AMRO was het effect op het koopgedra …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?