Lokale politici overschatten bereik sociale media

Lokale politici verkijken zich op de invloed van sociale media als Twitter en Facebook. In aanloop naar de raadsverkiezingen zetten zij deze media veelvuldig in om kiezers te bereiken, maar die gebruiken vooral traditionele media zoals het gratis huis-aan-huisblad, de (regionale) krant, radio of tv. Dat blijkt dinsdag uit onderzoek van TNS Nipo samen met Raadslid.nu, de Vereniging van Griffiers en kandidaat-raadslid Aart Paardekooper.

Kiezers maken wel ruim gebruik van sociale media, maar zetten ze maar mondjesmaat in voor het vergaren van politieke informatie, aldus de onderzoekers. Het leeuwendeel van de kiezers gebruikt geen sociale media om de politiek te volgen. Dertien procent doet dat wel. Politici overschatten het bereik van sociale media, concludeert TNS Nipo-onderzoeker Peter Kanne na de peiling onder ruim zevenhonderd raadsleden en dertienhonderd kiezers. Niet verwonderlijk, aangezien negentig procent van de politici zelf actief is op sociale media. Kanne adviseert politici die meer effect willen sorter …
Dit is 31% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief