Lidl groter dan concurrent Aldi

Lidl is voor het eerst groter dan concurrent Aldi. De supermarktketen heeft zijn marktaandeel vorig jaar uitgebreid tot negen procent. Dat meldt de Levensmiddelenkrant woensdag op basis van cijfers van onderzoeksbureau Nielsen. Een jaar eerder bedroeg het marktaandeel van Lidl nog 7,5 procent. Het marktaandeel van Aldi kromp in 2013 tot 7,4 procent.

Albert Heijn blijft de grootste supermarkt, met ruim een derde van de omzet in de branche. Jumbo zag zijn marktaandeel met anderhalf procentpunt groeien tot ruim elf procent. Toch kromp de marktomvang van moederbedrijf Jumbo Groep door de geleidelijke verdwijning van de C1000-formule. Het concern verkocht ruim honderd C1000-winkels en bouwt de rest van de vestigingen om tot Jumbo.

In totaal zetten Nederlandse supermarkten vorig jaar ruim 33 miljard euro om, een stijging van 2,3 procent ten opzichte van 2012.

PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?