Kwaliteit school is meer dan cijfers alleen

De kwaliteit van een school mag niet slechts worden afgeleid uit de meetbare ontwikkeling die leerlingen in hun schoolcarrière doormaken. Dat stelt de Onderwijsraad in een advies dat maandag is aangeboden aan minister van Onderwijs Jet Bussemaker (PvdA) en staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker (VVD).

Steeds meer scholen houden de vorderingen van hun leerlingen bij. Zo kunnen scholen hun zogeheten toegevoegde waarde bepalen. Bussemaker en Dekker zien de voordelen, maar vrezen ook dat het onderwijs zich te veel kan gaan blindstaren op het toetsen van kennis alleen. Mede op aandringen van de Tweede kamer vroegen ze de Onderwijsraad daarom begin januari om advies. De Onderwijsraad concludeert nu dat het systematisch bijhouden van de ontwikkeling die kinderen doormaken én de bijdrage die scholen daaraan leveren, een goede manier is om de kwaliteit van het onderwijs op scholen te verbeter …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?