Kinderen profiteren van voorlezen

Jonge kinderen die de ruimte krijgen om tijdens voorleessessies mee te doen, hebben daar baat bij. Ze bedenken oplossingen en kunnen nieuwe kennis opdoen over de grotere thema's in de voorgelezen prentenboeken, stelt Myrte Gosen van de Rijksuniversiteit Groningen.

De interacties van kinderen lijken volgens Gosen een voorbode van hoe mensen op latere leeftijd kennis ontwikkelen tijdens bijvoorbeeld discussies. Jonge kinderen blijken volgens Gosen tot enorm veel in staat als ze worden betrokken bij het voorlezen. Ze bedenken niet alleen oplossingen voor wat er precies op het plaatje gebeurt, maar denken ook verder, zegt Gosen. De boeken kunnen ook leiden tot inhoudelijke gesprekken over de themas uit het boek. Een van de werken die tijdens de 36 onderzochte voorleessessies werd gebruikt was Kleine Muis Zoekt een Huis van P. Horacek. Hierin vind …
Dit is 41% van het artikel.

Wil je doorlezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?