Jeugd ziet meer alcoholreclame

Jongeren worden de laatste jaren vaker geconfronteerd met alcoholreclames. Dat stelt het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP dinsdag in reactie op een analyse van de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (Stiva) en het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame SPOT.

SPOT en Stiva, waarin producenten en importeurs van alcoholische dranken zijn verenigd, concluderen dat jongeren de afgelopen tien jaar steeds minder alcoholreclames op televisie zien. De afname onder 12- tot 17-jarigen zou veertig procent zijn onder 6- tot 11- jarigen 67 procent. STAP is het niet eens met de conclusie van het onderzoek. Gezien over tien jaar kloppen de cijfers wel, zegt STAP-onderzoeker Avalon de Bruijn, maar volgens haar worden jongeren de laatste jaren juist meer geconfronteerd met alcoholreclames. Als wordt gekeken naar de jaren 2008 tot 2012, blijkt dat onder de me …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?