IGZ reageert laks op klachten

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) reageert laks als patiënten een klacht indienen over hun behandeling. Dat schrijft de Volkskrant zaterdag, die inzage kreeg in een zwartboek met honderden klachten die zijn binnengekomen bij een meldpunt van de Nationale Ombudsman en het consumentenprogramma TROS Radar.

In het zwartboek zijn 334 klachten terechtgekomen. Daaruit zou blijken dat de inspectie patiënten vaak niet serieus neemt, te weinig doet met ernstige meldingen en erg langzaam werkt. Jaarlijks dient ze minder dan twintig klachten in bij het tuchtcollege. Een onverklaarbaar laag aantal, constateert Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer. Het meldpunt voor klachten over de IGZ werd in januari ingesteld. Aanleiding was een vernietigend rapport van Brenninkmeijer over de zaak van baby Jelmer, die in 2007 geestelijk en lichamelijk zwaar gehandicapt raakte na een operatie in het UMCB. De in …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?