Horecabranche: biermarkt nog altijd verziekt

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) bestrijdt dat op de biermarkt voldoende concurrentie plaatsvindt. Cafébazen betalen volgens de brancheorganisatie te veel en de consument is de dupe. De KHN bestrijdt daarmee enkele conclusies uit een vrijdag gepubliceerd rapport van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) over exclusieve contracten tussen brouwers en cafébazen.

De prijzen die cafébazen betalen voor het bier verschillen volgens de brancheorganisatie enorm. De ACM beweert juist dat cafébazen ongeacht de contractvorm dezelfde inkoopprijs betalen. De ACM begrijpt het niet of heeft beweringen van de brouwers zonder meer overgenomen, aldus algemeen directeur Lodewijk van der Grinten. De inkoopprijs is bijna altijd gelijk, dat klopt. Maar wat daar niet bijzit zijn de kortingen die brouwers verlenen. In deze markt variëren de kortingen van nul tot tachtig procent. Dat komt nergens anders voor. De KHN houdt vol dat horecaondernemers onder oneigenlijke …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?