H&M ziet bedrijfsresultaat scherp dalen

Modeketen Hennes & Mauritz (H&M) heeft in het eerste halfjaar van 2013 een fors lager bedrijfsresultaat behaald dan in dezelfde periode een jaar eerder. De brutowinst over de eerste twee kwartalen bedroeg 9,4 miljard kroon (1,1 miljard euro), bijna dertien procent minder dan in 2012. Dat blijkt uit de woensdag gepubliceerde halfjaarcijfers van het kledingconcern.

Als oorzaken voor de sterke krimp voert H&M de moeilijke Europese markt voor kleding en het tegenvallende weer aan. Ook de hoge koers van de Zweedse kroon ten opzichte van de euro maakte volgens H&M dat de brutowinst lager uitviel. Hoe groot dat effect is, laat het bedrijf echter niet weten. De omzet van H&M groeide wel licht in het eerste halfjaar, met een procent naar zestig miljard kroon (een kleine zeven miljard euro). Het Zweedse concern is niet overigens niet de enige die last heeft van het slechte weer: de Spaanse concurrent Inditex, eigenaar van onder meer ZARA, maa …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?