Grote spoorklus Utrecht voor BAM en Volker

Bouwbedrijven BAM Rail en Volkerrail hebben van spoorbeheerder Prorail de grootschalige opdracht gekregen om de doorstroming op de sporen rond Utrecht Centraal te verbeteren. De bedrijven krijgen samen ruim 140 miljoen euro voor de klus, die binnen tweeënhalf jaar klaar moet zijn. Dat meldt Prorail maandag. Volgens de spoorbeheerder is de opdracht 'een van de omvangrijkste en meest complexe spoorprojecten ooit'. De werkzaamheden bestaan onder meer uit het verwijderen van 130 van de tweehonderd wissels, zodat er voor treinen duidelijkere doorgangen ontstaan. Daarnaast wordt ook de afstand tussen de seinen verkleind, waardoor treinen minder lang op elkaar hoeven te wachten.

In principe worden alle rails rond Utrecht Centraal - het grootste kruispunt in het land - eruit gehaald en er opnieuw ingelegd, zegt een woordvoerder van Prorail. De werkzaamheden moeten ertoe leiden dat er meer treinen rond Utrecht Centraal kunnen rijden en dat de betrouwbaarheid van het spoor toeneemt. Het is de bedoeling dat er in de toekomst op de drukste spoortrajecten elke tien minuten een trein gaat rijden. BAM Rail en Volkerrail beginnen dit weekeinde al met de werkzaamheden. Reizigers zullen pas vanaf 3 en 4 augustus iets van de werkzaamheden merken, wanneer er geen treinen rijde …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?