Europese autoverkopen stijgen door extra werkdagen

De Europese autoverkopen zijn in april voor het eerst in anderhalf jaar tijd gestegen. De stijging van 1,7 procent komt doordat april dit jaar twee extra werkdagen had. In totaal werden in de Europese Unie iets meer dan een miljoen nieuwe auto's verkocht. De teller over de eerste vier maanden van dit jaar kwam uit op vier miljoen exemplaren, zeven procent minder dan vorig jaar. Dat meldt de Europese brancheorganisatie voor autoproducenten ACEA vrijdag.

De verkopen laten per land een wisselend beeld zien. In de grootste automarkt Duitsland stegen de verkopen met 3,8 procent, terwijl in Frankrijk, qua omvang de tweede markt, met 5,3 procent daalde. In het Verenigd Koninkrijk en Spanje stegen de verkopen met respectievelijk 14,8 procent en 10,8 procent.

Nederland kende op Cyprus na de grootste daling. De Nederlanders kochten in april ruim dertigduizend nieuwe autos, 26 procent minder dan een jaar eerder. In Cyprus halveerden de verkopen tot 562.

PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?