EU wil groter uithoudingsvermogen vluchtrecorder

Vluchtrecorders moeten voortaan na een vliegtuigongeluk langer een opsporingssignaal uitzenden. Dat vindt het Europees Agentschap voor de Veiligheid van het Vliegverkeer (EASA). Zo wil het agentschap een eindeloze zoektocht naar verdwenen vliegtuigen, zoals die naar de Maleisische lijnvlucht MH370, in de toekomst voorkomen.

De vluchtrecorders in de zogeheten zwarte dozen van vliegtuigen uit de Europese Unie moeten het signaal volgens het EASA in het vervolg niet dertig, maar negentig dagen volhouden. Het agentschap stelt voor de zwarte dozen van intercontinentale vluchten bovendien een groter bereik voor. Ook wil de EASA dat niet de laatste twee, maar de laatste twintig uur van de gesprekken in de cockpit voortaan worden bewaard.

De Europese Commissie moet het voorstel van de EASA nog goedkeuren.

PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?