Duitse aanleg Betuwelijn remt spoorvervoer flink

Duitse aanleg Betuwelijn remt spoorvervoer flink. |beeld Novum Gratis Nieuws
Duitse aanleg Betuwelijn remt spoorvervoer flink. |beeld Novum

De aanleg van het Duitse deel van de Betuwelijn zorgt de komende jaren voor een flink lagere vrachtvervoerscapaciteit over Nederlands spoor. Dat schrijft Het Financieele Dagblad woensdag na gesprekken met railvervoerders, het havenbedrijf in Rotterdam en uitbater van de Betuwelijn Keyrail.

Dagelijks rijden er nu ongeveer zestig treinen over de Betuwelijn. Door de werkzaamheden in Duitsland kan het aantal goederentreinen op sommige werkdagen terugvallen tot onder de twintig per dag, voorspellen de partijen waarmee het FD heeft gesproken. Gemiddeld komt het aantal treinen waarschijnlijk uit op ongeveer dertig. Het Duitse deel van de Betuwelijn is waarschijnlijk pas over tien jaar af. Het ontbreken van de aansluiting in Duitsland zorgt er momenteel al voor dat de capaciteit van de Betuwelijn bij lange na niet wordt gebruikt. Dat komt doordat goederentreinen nu via een flesse …
Dit is 29% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief