Duits consumentenvertrouwen daalt

Na zes maanden van stijging daalt het Duitse consumentenvertrouwen naar verwachting in april. Dat komt door gestegen brandstofprijzen. Volgens een voorspellende index van onderzoeksbureau Gfk daalt het vertrouwen naar 5,9 punten in april, van 6,0 in maart.

Uit de deelcijfers blijkt dat de Duitsers vooral pessimistischer worden over hun toekomstige inkomen. De bereidheid om grote aankopen te doen bleef vrijwel ongewijzigd. Het onderzoeksbureau ziet de consumptie van Duitse huishoudens als een fundamentele basis voor de economische groei van het land.

Gfk bracht ook de cijfers naar buiten over maart. De economische verwachting is iets gestegen van 5,9 punten in februari naar 7,2 in maart. Dit is nog wel veel lager dan de 49,5 punten in maart vorig jaar. Volgens Gfk wijst dat op een veel minder dynamische Duitse economie in 2012.

PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?