Chinees weekblad gaat in op censuur

Het Chinese Zuidelijk Weekblad, dat onlangs korte tijd in opstand kwam tegen de Chinese censuur, heeft donderdag een correctie gepubliceerd voor fouten die zouden zijn gemaakt door censors. Opzienbarend is niet zozeer de correctie zelf, maar het feit dat het tijdschrift voor het eerst gewag maakt van het censuurgeschil.

Journalisten van het weekblad lieten in de correctie hun frustratie over de persbreidel in China doorschemeren en wezen op het verschil tussen de boodschap in het hoofdredactioneel commentaar dat van de censors moest wijken en het artikel dat in plaats daarvan gepubliceerd werd. De redacteuren en verslaggevers van het tijdschrift dreigden uit protest tegen de censuur hun werk neer te leggen, maar de lont werd uit het kruitvat genomen met beloftes van minder toezicht en baanzekerheid voor de journalisten die aan de protestactie deelnamen. Hoewel de overwinning niet groot lijkt is de acti …
Dit is 49% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?