China blokkeert site Trouw na kritisch artikel

China blokkeert site Trouw na kritisch artikel. |beeld Novum Gratis Nieuws
China blokkeert site Trouw na kritisch artikel. |beeld Novum

De website van de krant Trouw is een China deels onbereikbaar na een kritisch artikel over Chinese politici en militaire leiders die op grote schaal geld weg zouden sluizen. Dat schrijft de krant woensdag. Ook websites van internationale dagbladen als The Guardian, de Süddeutsche Zeitung en Le Monde die over de zogeheten Chinaleaks publiceerden, zijn tijdelijk afgesloten.

Trouw publiceerde het artikel dinsdagavond naar aanleiding van het onderzoek van het International Consortium of Investigative Journalism (ICIJ), waaraan ook de andere kranten zijn verbonden. Kort daarop bleek het onmogelijk het artikel vanuit China te lezen. Uit gelekte documenten blijkt dat familieleden van belangrijke politici en legerbazen jarenlang geld hebben opgepot op de Britse Maagdeneilanden. In het artikel worden ook namen genoemd van de corrupte politici. Le Monde plaatste een Chinese versie van het onderzoek op de website en plaatste een link op Weibo, de Chinese varia …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?