Boordcomputer misleidde ramppiloot

Boordcomputer misleidde ramppiloot. |beeld Novum Gratis Nieuws
Boordcomputer misleidde ramppiloot. |beeld Novum

LE BOURGET - De crash met een toestel van Air France in 2009 was het gevolg van een opeenstapeling van menselijke fouten en onbetrouwbare instrumenten. Dat staat in het onderzoeksrapport dat de Franse dienst voor onderzoek van vliegtuigongelukken (BEA) donderdag heeft uitgebracht.

Het BEA-onderzoek naar de vliegramp nam drie jaar in beslag. Op grond van de bevindingen beveelt het BEA een betere opleiding voor piloten aan, en strengere vliegtuigeisen. De Airbus A330-200 stortte tijdens een hevig onweer in het holst van de nacht neer op een vlucht van Rio de Janeiro naar Parijs. Het ongeluk, het bloedigste uit de geschiedenis van de luchtvaartmaatschappij, deed zich voor op ongeveer vijftienhonderd kilometer van het Braziliaanse vasteland, buiten het bereik van de radar. Alle 228 inzittenden kwamen om het leven. Toen het vliegtuig in een overtrokken vlucht geraa …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?