BBC-schandaal door zwak bestuur

LONDEN - De directie van de BBC heeft het kindermisbruikschandaal rond de vorig jaar overleden BBC-presentator Jimmy Savile verkeerd aangepakt, maar heeft niet geprobeerd de kwestie in de doofpot te stoppen. Dat is de conclusie van een intern onderzoek naar de zaak.

Volgens het onderzoek is het aan verwarring en slecht leiderschap te wijten dat in december 2011 een reportage van Newsnight over kindermisbruik door Savile werd geschrapt. Toen de zender ITV later een vergelijkbare reportage uitzond, kwam de BBC onder vuur te liggen. De omroep werd verweten jarenlang een zedendelinquent onder contract te hebben gehad en werd zelfs beticht van censuur.

Het onderzoek werd uitgevoerd door voormalig directeur van Sky News Nick Pollard.

PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?