Artsen nog steeds gevoelig voor marketing

UTRECHT - Huisartsen blijken nog altijd gevoelig te zijn voor de verkoopmethoden van medewerkers van medicijnfabrikanten die de artsen thuis bezoeken. Dat concludeert het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik in een studie die donderdag is gepresenteerd.
Sommige huisartsen ontvangen wekelijks een zogenoemde artsenbezoeker, een medewerker van een farmaceutisch bedrijf die medicijnen probeert te verkopen. Artsen geven ook aan de medewerkers te ontvangen vanwege de cadeautjes die ze krijgen. Het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik wordt voor een groot deel betaald door het ministerie van Volksgezondheid. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Het onderzoek is uitgevoerd onder 88 huisartsen. Volgens het instituut beweren medicijnfabrikanten dat zij zic …
Dit is 25% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?