Theoloog Maarten Wisse: Als God rechtvaardig is, is er een hel

Theoloog Maarten Wisse: ‘Het schokkende van de Reformatie is dat je voor eens en voor altijd kunt weten dat je gered bent.’ Geloof
Theoloog Maarten Wisse: ‘Het schokkende van de Reformatie is dat je voor eens en voor altijd kunt weten dat je gered bent.’ | beeld Jeroen Jumelet
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

Voor Luther was de vraag naar het eeuwige heil levensbepalend. Tijden zijn veranderd: angst voor de hel lijkt verdwenen, christenen leven vooral in het hier en nu. Houdt de vraag naar eeuwig heil ons nog bezig? Deel 2 in een serie over 500 jaar Reformatie. wie: Maarten Wisse (1973) wat: hoogleraar dogmatiek aan de Protestantse Theologische Universiteit (PThU)

‘In de Bijbel is eeuwig heil minder belangrijk dan veel mensen denken. De gedachte “ik ben een zondaar en heb verlossing nodig, opdat ik eeuwig heil verkrijg” vind je daar niet zo vaak. Althans niet in de zin dat wat je in dit leven doet, niet zou tellen voor het hier en nu, maar alleen voor het eeuwige leven. In het Oude Testament heeft het handelen vaak directe gevolgen voor het leven hier en nu.

In het Nieuwe Testament is er wel een verband tussen het leven nu en het eeuwige leven. Aanvankelijk leefde er een heel sterke verwachting van Jezus’ terugkomst: het leven na …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?