‘The Passion bedrijft publieke theologie’

Mirella Klomp Geloof
Mirella Klomp | beeld PTHU
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

De producent en de zendgemachtigden van The Passion bedrijven theologie door onder meer de manier waarop ze het jaarlijkse spektakelstuk afsluiten met een verwijzing naar de opstanding. The Passion

Dat stelt de theologe Mirella Klomp in een artikel in het blad International Journal of Public Theology.

Al vanaf de eerste versie van The Passion in 2011 doet zij als medewerker van de Protestantse Theologische Universiteit (PThU) in Amsterdam onderzoek naar dit evenement.

Bij het maken van de jaarlijkse versies worden keuzes gemaakt die theologische gevolgen hebben, The Passion is zo een voorbeeld van publieke theologie, aldus Klomp. ‘Dat betekent dat de media niet simpel ‘bemiddelen’ door het ritueel uit te zenden. Zij creëren de vorm zelf en met de vorm creëren …
Dit is 16% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief