Luister naar

Wieger Sikkema: 'Er zijn homo’s die een relatie aangaan – daar moet je mee dealen’

Nieuws
Wieger Sikkema is evangelisch voorganger en hoopt dat homo­seksuele relaties in zijn kerk meer en meer geaccepteerd raken. Het belangrijkste is volgens hem niet de ander te overtuigen, maar verschillende opvattingen binnen de gemeente bespreekbaar te maken.
dinsdag 21 mei 2019 om 16:43
‘We hebben allemaal te maken met gebrokenheid’, zegt Wieger Sikkema. ‘Je bent daardoor geen spat minder waard.’
‘We hebben allemaal te maken met gebrokenheid’, zegt Wieger Sikkema. ‘Je bent daardoor geen spat minder waard.’ Carel Schutte

Apeldoorn

‘Stel, we hebben in onze gemeente een zangleider die homoseksueel is, en iemand heeft daar moeite mee. Je kunt snel in een sfeer van hete hoofden, koude harten terechtkomen. Maar je kunt ook met elkaar het gesprek voeren: wie is Jezus voor jou? Het kan dan gebeuren dat diegene er geen moeite meer mee heeft dat een homo zangleider is. Of de zangleider zegt: ik zie dat jij moeite hebt, dus ik doe een stapje terug en ga gewoon in de kerk zitten.’

Met dat fictieve voorbeeld schetst Wieger Sikkema hoe de verhoudingen in evangelische kring liggen. Enerzijds groeit er openheid om over homoseksualiteit te praten. Aan de andere kant vinden veel evangelischen dat homo’s celibatair moeten leven, waardoor die laatsten zich niet geaccepteerd voelen.

Sikkema, voorganger van Evangelische Gemeente Berea-Noord in Apeldoorn, hoopt dat het in steeds meer gemeenten in ieder geval mogelijk wordt hierover te praten. Volgende week verschijnt zijn briefwisseling met John Lapré in boekvorm onder de titel Van hart tot hart.

U bent al lang met het onderwerp homoseksualiteit bezig. Hoe is dat zo gekomen?

‘Vroeger leefde bij evangelischen het idee dat homoseksualiteit bij hen niet voorkwam. Maar in mijn eerste gemeente kwam een jongeman uit de kast. Hij had via een christelijke datingsite een vriend ontmoet en wilde weten of er voor hem ruimte was in de gemeente. Ik heb veel met hem gepraat, zijn hart geproefd, veel bijbelteksten besproken. We concludeerden: die gaan niet over jou – ­zover was ik zelf intussen ook. Maar in de oudstenraad was er helemaal geen ruimte voor, tenzij hij zich zou onthouden van een relatie. Dat wilde hij niet, want hij ervoer het feit dat hij een vriend had, als geschenk van God. Toen vroeg ik me al af: wat gaat hier mis? Ik zie een jongeman én oudsten die allebei een relatie met God hebben. Dat ik hem moest zeggen dat hij beter naar een andere ­gemeente kon gaan zoeken, is het moeilijkste wat ik als voorganger heb moeten doen.’

Hoe kijkt u zelf naar wat de Bijbel over homoseksualiteit zegt?

‘In de tijden van de Bijbel was nog niet bekend dat homoseksualiteit een geaardheid is. In het Oude Testament staan citaten in een context van heteroseksuele mannen die naar de tempel gingen en daar homoseksuele handelingen deden. Dat gaat dus niet over die jongeman met wie ik in contact kwam. Eigenlijk geldt dat voor het Nieuwe Testament net zo. Paulus zegt dat God mensen heeft overgegeven aan lusten. Dit gaat over ontucht. Zo interpreteer ik de Bijbel.’

Die oudsten zagen dat anders.

‘Er was toen geen ruimte om daarover met hen in gesprek te gaan.’

Is die ruimte er nu wel?

‘Ja, zeker. Mijn huidige gemeente ontwikkelt nu een visie op hoe we gemeente willen zijn. Inclusief zijn past daar ook bij. Het is spannend als het over homoseksualiteit gaat, maar er kan over gesproken worden.’

Mag je van homo’s vragen dat zij – zoals die zangleider – een stapje ­terug doen?

‘Het liefst zou ik zien dat we in de ­gemeente de gaven van mensen ­laten bloeien. We zijn voortdurend gericht op het hart, leer elkaars hart kennen. Als je er niet uit komt, laten we in de gemeente dan in elk geval van hart tot hart spreken. We willen een cultuur waarin we niet in loopgraven zitten. Ik hoop dat we dan ook groeien in de bereidheid over en weer om, als de liefde dat vraagt, iets van onze vrijheid op te geven. Ik weet dat dat voor homoseksuele christenen moeilijk ligt, omdat er al veel afwijzing is geweest. Daar ben ik me heel erg van bewust. Als een van beiden een stapje terug moet doen, is dat moeilijk. Maar het kan ook heel goed, dat alle barrières wegvallen. Het is beter dan dat iemand komt en je heel expliciet gaat zeggen: “Je mag dit niet doen, dat niet doen, maar koffieschenken kan nog net wel.” Je kunt zeggen: “Jij bent mijn broer of zus in Jezus, maar je begrijpt de ­Bijbel nog niet goed.” Of je zegt: “Je bent mijn broer of zus, maar we ­denken hier verschillend over.” Die laatste vorm van acceptatie, daar wil ik heen.’

U ziet homoseksualiteit als een gevolg van gebrokenheid, John Lapré spreekt van variatie. Is dat geen fundamenteel verschil?

‘Ik denk dat het onder de streep niet uitmaakt. Uiteindelijk hebben we allemaal te maken met gebrokenheid. Je bent daardoor geen spat minder waard. Ik heb een openhartoperatie gehad, omdat in mijn familie de aderen niet goed zijn. Ook dat is gebrokenheid. Homo’s vinden dat pijnlijk, omdat het lijkt alsof ik hen op één hoop gooi met ziekten. Ik snap de ­gevoeligheid, maar vind het niet een hoofdthema. Het gaat snel over theologie, maar we moeten het hebben over mensen van vlees en bloed. Er zijn homo’s die een relatie aangaan – daar moet je mee dealen.’

Evangelischen benadrukken de ­zonde, schrijft u. Het van-hart-tot-hart dat hen anders zo kenmerkt, lijkt dan ineens ver weg. Hoe komt dat?

‘De evangelische beweging zit erg op je persoonlijke relatie met Jezus. Dat is een kwestie van het hart, als centrum waar alles uit voortkomt. In die relatie gaat het om de norm van de liefde. Dat is het argument waarom ik zeg: ik zie ruimte voor homoseksuele relaties in liefde en trouw. Als ik kijk naar de jongeman van toen en het stel van nu: zij dienen elkaar, in de liefde. In dit soort discussies is de vraag heel snel: wat zegt de Bijbel? Dan lijkt het alsof Jezus weggaat uit het centrum en dat de Bijbel daarvoor in de plaats komt. Maar ons ­geloof heeft nooit om een boek gedraaid – maar altijd om een Persoon. Als ik dat zeg, klinkt het voor veel mensen direct verdacht. Ik wil niet aan het gezag van de Bijbel tornen, maar hem lezen door het filter van de persoon Jezus. Leer nou maar van mensen houden, net als Jezus, en dan komt het wel goed. Augustinus zei al: je moet net zolang op een bijbeltekst kloppen, tot de liefde eruit rolt.’ <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Patrick van der Linden (48), Niels Stouten (30) en Lia Verhaar (46)

De muziek van Bach verwondert deze mensen: 'De Johannes-Passion laat Jezus al 300 jaar als Heer zien'

De Johannes-Passion van Bach bestaat 300 jaar. Daarom wordt het stuk dit jaar extra vaak uitgevoerd tijdens de passietijd. Drie liefhebbers over hun ervaringen: 'Al ken ik het stuk goed, elke uitvoering is weer anders.'

De helft van de Duitse bevolking vindt dat het dansverbod op Goede Vrijdag wel wat versoepeld mag worden.

Waarom dansen op Goede Vrijdag is verboden in Duitsland en dat voorlopig zo blijft

Dansen in discotheken is op Goede Vrijdag verboden in Duitsland. Lang niet iedereen is het eens met het ‘dansverbod’. Toch blijft het van kracht. ‘Juist in onze tijd is het goed om even stil te staan.’

Petraeus werd uitverkoren om de serie te schieten, onder andere in de Armeens Apostolische Kerk Surp Hoki.

Voor zijn bekroonde fotoserie bezocht Bram 36 migrantenkerken. 'Soms is het prachtig, soms totale herrie'

Zesendertig zondagen ging fotograaf Bram Petraeus naar een migrantenkerk. Voor zijn fotoserie krijgt hij de Zilveren Camera 2023, een journalistieke prijs. 'Na een paar zondagen heb ik toch maar oordopjes meegenomen.'

Job Aantjens en Gerrita van de Haar komen uit dezelfde reformatorisch traditie, maar gaan verschillend om met hun homoseksualiteit.

Allebei christen en homo: Job leeft celibatair, Gerrita heeft een relatie. 'God geeft mij hier rust over'

Wat doe je als je als jonge christen ontdekt dat je homo bent? Job Aantjes (20) en Gerrita van de Haar (32) in gesprek over hun ervaringen. ‘Niet al mijn familieleden komen nog op de koffie, nu ik samenwoon met een vrouw.’

Afbeelding

Kleurrijk nieuw jaar voor hindoes

Ieder jaar in februari of maart breken grote delen van India uit in een kleurrijke feestvreugde. Tijdens het Holi-feest vieren hindoes zowel nieuwjaar als de overwinning van het goede op het kwade, van de lente op de winter.

Blindentolk Hilbert Geerling tolkt live bij The Passion in Zeist op 28 maart

Dankzij Hilbert kunnen ook blinden The Passion 'zien'. 'Het werkt als een tierelier'

Kippenvel krijgen van The Passion terwijl je het niet kunt zien. Blindentolk Hilbert Geerling maakt dat mogelijk op Witte Donderdag. ‘Als iedereen begint te lachen, moet ik zorgen dat een blinde op hetzelfde moment lacht.’