Omgebrachte bekeerling in Iran getuigt via Facebook

Iraniërs betogen in Berlijn tegen de executies in de islamitische republiek. Geloof
Iraniërs betogen in Berlijn tegen de executies in de islamitische republiek. | beeld ap / Wolfgang Kumm
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

Vlak na zijn executie is het getuigenis van de Iraanse bekeerling Alireza Asadi verspreid via internet. Het mooiste dat hij ooit meemaakte was zijn ontmoeting met Jezus.

Karaj

Vlak nadat de Iraanse Alireza Asadi eind augustus was geëxecuteerd vanwege zijn bekering, belandde zijn getuigenis op internet. Voor zijn dood sprak Asadi nog met zijn broer Mohsen. Die plaatste de laatste woorden die hij van zijn broer hoorde, op Facebook. ‘Ik geloof dat er een nieuw seizoen aanbreekt voor me. En dat is veel, veel beter dan het aardse leven. Dat is wat ik werkelijk geloof.’

Asadi werd tegelijk met elf anderen geëxecuteerd, in de gevangenis van Karaj, ten noordwesten van Teheran, meldt Christian Today. In zijn cel zaten ook vier van zijn vrienden, met wie hij over God sprak. ‘Ik heb nog een of twee dagen te leven. Tijdens deze momenten vergeef je iedereen alles wat je is overkomen. Maar wat ik vooral wil vertellen, is de mooiste ervaring die ik heb gehad. En dat was de ontmoeting met Jezus. En ik wil jullie niet dwingen, maar leer Hem alsjeblieft kennen. Als je alleen al twee regels uit de Bijbel leest, zul je daar nooit meer mee ophouden.’

Toen Mohsen zijn broer vroeg hoe zijn geloof zich had ontwikkeld, antwoordde hij: ‘Toen ik hier in de gevangenis kwam, besefte ik dat God de ware God is.’ Asadi zei rust te hebben gevonden. ‘Ik weet dat ik rust vind in Hem. En toen ik de duivel opdroeg te vertrekken, zag ik dat het kwaad niet meer bij mij in de buurt durfde te komen. Ik voelde en zag dat de naam van Christus de naam boven alle namen is en dat de vijand geen macht meer over me heeft.’

Toen de Amerikaans-Iraanse voorganger Saeed Abedini het Facebookbericht deelde, gingen de woorden van de geëxecuteerde christen het hele internet over. Abedini heeft ook drieënhalf jaar in een Iraanse cel gezeten vanwege zijn geloof. Hij veroordeelt de executie en vroeg eind vorige maand waarom de Verenigde Staten en de Verenigde Naties niets doen om Iran te stoppen.

De laatste maanden komen er vaker berichten naar buiten van christenen in Iran die worden opgepakt. Zo meldde de Iraanse nationale raad van verzet (NCRI) begin augustus dat elf christenen waren opgepakt tijdens een viering in een huiskerk. En de hulporganisatie Open Doors meldde begin deze maand dat de Iraanse geheime dienst vijf christenen had opgepakt tijdens een picknick.

Moslims in Iran mogen zich niet bekeren tot het christendom. Evangelisatie is ook strafbaar. In juli tekenden tachtig kerkleiders uit Engeland en Amerika een verklaring, waarin ze hun diepe zorg uitten over de situatie van christenen in Iran en de mensenrechten in dat land. <

PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief