Hoe het op school is? Lees dat maar op mijn profiel

Geloof
beeld nd
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

Het NGJ publiceert tien trends in het kerkelijk jeugdwerk van dit jaar Daarin staan vooral veel tips voor het gebruik van sociale media.

Amersfoort

Bellen, dat doe je niet. Een reactie plaatsen onder een foto op Instagram evenmin. Voor jongerenwerkers in de kerk is het belangrijk om de ongeschreven regels van de sociale media te kennen. En om te begrijpen welke invloed die hebben op de belevingswereld van jongeren. Dat staat in de publicatie van tien trends in het jeugdwerk, die het Nederlands Gereformeerd Jeugdwerk (NGJ) vandaag uitbrengt.

Paul Smit (46) van het NGJ heeft dit jaar de lijst met trends opgesteld. ‘Ik ben nu al 25 jaar betrokken bij jeugdwerk in verschillende gemeentes, en ik zie dat jongeren veranderen. Ze zijn in mijn ogen bezig hun wereld kleiner te maken. Ze streven er bijvoorbeeld niet meer naar om zo veel mogelijk vrienden op Facebook te hebben, en ze posten er minder op. De wereld is groot en onsamenhangend geworden. Door de wirwar aan meningen, reclame en politieke uitingen die ze via sociale media over zich heen krijgen, hebben ze behoefte aan een kleine, overzichtelijke en persoonlijke wereld.’

echte aandacht

Dat sluit aan op een trend die het NGJ vorig jaar al heeft aankondigde als #slowcial. In andere woorden: jongeren hebben behoefte aan persoonlijk contact en echte aandacht. De kerk is bij uitstek de plek om daarin te voorzien, maar heeft volgens Smit nog wel wat te leren. ‘Vaak zijn volwassenen nog te veel bezig met zenden en beïnvloeden. Maar jongeren zijn zo opgegroeid met reclame, dat ze heel snel iets zien als een poging om hen te bewerken. Daar sluiten ze zich voor af.’

Het is daarom belangrijk om te investeren in de relatie, zonder te veel gericht te zijn op het effect.

‘Vaak blijft het contact met jongeren bij de vraag hoe het op school gaat of hoe de sportwedstrijd was. Als je dat wilt weten, kijk je maar op mijn profiel, is dan hun houding. Het gaat erom jongeren te kennen, te weten wat hen bezighoudt, wat hen raakt. Natuurlijk wil je invloed uitoefenen, daar ben je jeugdwerker voor. En als jongeren je vertrouwen, zul je hen vanzelf beïnvloeden. Maar dan is het een gevolg, niet het doel.’

veel herkenning

Smit heeft de trends gebaseerd op zijn eigen observaties. Om die te toetsen deed hij een belronde langs twaalf collega’s, onder wie Ruud Bouman (Youth for Christ) en Sonja Nagtegaal (Huis van Belle). ‘De grote lijnen van de trends worden door veel van hen herkend. Vanuit welke denominatie we ook actief zijn, we lopen tegen dezelfde cultuur aan.’ Smits collega’s herkennen ook dat jeugdwerkers online de plank helemaal mis kunnen slaan.

Een foto van een uitnodiging voor de jeugddienst plaatsen op Instagram is bijvoorbeeld niet de bedoeling. Smit: ‘Op ‘insta’ laat je zien wat je ding is. Waar je mee bezig bent. Zo van: kijk mij nou. Het is prima om een foto te plaatsen waarop je laat zien dat je het podium voor de dienst aan het opbouwen bent. Dan breng je het op een persoonlijke manier onder de aandacht. Maar jongeren uitnodigen voor een activiteit, dat doe je door een ‘event’ aan te maken op Facebook.’

Jongeren ergeren zich er erg aan als volwassenen een reactie typen onder een foto op Instagram. Smit: ‘Als jongeren een foto plaatsen, willen ze gewoon even iets van zichzelf laten zien. ‘Liken’ is dan genoeg. En bellen, ook zoiets. Dat doe ik dus niet zo snel. Jongeren denken dan: waarom zou ik direct op jou moeten reageren? Het is beter om een berichtje te sturen, daarmee breek je niet zo in op het privéleven van een jongere.’ Daarbij is het nog wel van belang om na te gaan wie je wilt bereiken, met wat voor boodschap. Een persoonlijk bericht stuur je niet via Facebook of de groepsapp. Dat doe je in een los privéberichtje. Of nog beter is: face to face, in een ouderwets, persoonlijk gesprek. <

vaste groepen

Sinds 2014 publiceert het NGJ jaarlijks een lijst met trends in het jeugdwerk. Naast tips over het gebruik van sociale media, adviseert het NGJ om groepen jongeren zo lang mogelijk bij elkaar te houden. Iedere keer dat ze naar een nieuwe samenstelling gaan, haken er weer jongeren af. Ze beginnen in groep a als de jongste, zijn daar een jaar later de middelste en dan de oudste. Als ze vervolgens naar groep b gaan, zijn ze opeens weer de jongste. Die drempels zijn weg te nemen door groepen op leeftijd en samen te laten opgroeien tot jongvolwassenen.

De hele lijst met trends is vanaf vandaag te vinden op www.onderwegonline.nl.

Bijlagen

Fotoserie, 2 foto's

Links

PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief