Een verrassing aan de deur

<p>Precies vijfhonderd jaar nadat Maarten Luther naar alle waarschijnlijkheid zijn 95 stellingen aan de deur van de slotkapel van Wittenberg heeft gespijkerd, verscheen gisteren het magazine Beeldenstorm, dat op 95 plaatsen in Nederland aan de deur werd gespijkerd. Zo vonden theologen Willem Ouweneel en Rikko Voorberg een exemplaar aan de voordeur, maar ook het stadhuis van Apeldoorn kreeg een editie. De productie van het tijdschrift stond onder leiding van godsdienstsociologe Katie Vlaardingerbroek (21). Het magazine is geschreven voor iedereen die geïnteresseerd is in ‘de kunst van het geloven’. Dat is volgens Vlaardingerbroek niet altijd gemakkelijk. ‘Zekerheden van Luthers tijd zijn nu niet meer zo vanzelfsprekend, onder invloed van de digitale revolutie. Als een soort digitale beeldenstorm worden we de hele dag door overspoeld met beelden die ons onzeker kunnen maken over wat waarheid is.’ Dat is volgens haar niet zo erg, want het zorgt ervoor dat mensen ‘als erfenis van de Reformatie durven experimenteren’. Daarom staan in het magazine minimanifesten, waarin verschillende personen in 95 woorden uitleggen wat het volgens hen betekent om christen te zijn in een seculiere wereld. De student godsdienstsociologie vertelt dat dit soms verrassende antwoorden opleverde. ‘De één vindt christen-zijn vooral gaan over acceptatie van anderen, terwijl een ander juist heel sterk discipelschap benadrukt.’</p> Geloof

Precies vijfhonderd jaar nadat Maarten Luther naar alle waarschijnlijkheid zijn 95 stellingen aan de deur van de slotkapel van Wittenberg heeft gespijkerd, verscheen gisteren het magazine Beeldenstorm, dat op 95 plaatsen in Nederland aan de deur werd gespijkerd. Zo vonden theologen Willem Ouweneel en Rikko Voorberg een exemplaar aan de voordeur, maar ook het stadhuis van Apeldoorn kreeg een editie. De productie van het tijdschrift stond onder leiding van godsdienstsociologe Katie Vlaardingerbroek (21). Het magazine is geschreven voor iedereen die geïnteresseerd is in ‘de kunst van het geloven’. Dat is volgens Vlaardingerbroek niet altijd gemakkelijk. ‘Zekerheden van Luthers tijd zijn nu niet meer zo vanzelfsprekend, onder invloed van de digitale revolutie. Als een soort digitale beeldenstorm worden we de hele dag door overspoeld met beelden die ons onzeker kunnen maken over wat waarheid is.’ Dat is volgens haar niet zo erg, want het zorgt ervoor dat mensen ‘als erfenis van de Reformatie durven experimenteren’. Daarom staan in het magazine minimanifesten, waarin verschillende personen in 95 woorden uitleggen wat het volgens hen betekent om christen te zijn in een seculiere wereld. De student godsdienstsociologie vertelt dat dit soms verrassende antwoorden opleverde. ‘De één vindt christen-zijn vooral gaan over acceptatie van anderen, terwijl een ander juist heel sterk discipelschap benadrukt.’

| beeld Daisy Ranoe
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?