Dit betekent de vondst van het Kanaänitische zondevalverhaal

Hugo van der Goes, De val van Adam en Eva (ca. 1470). In het Kanaänitische scheppingsverhaal wordt de vrouw pas ná de val van Adam geschapen. Geloof
Hugo van der Goes, De val van Adam en Eva (ca. 1470). In het Kanaänitische scheppingsverhaal wordt de vrouw pas ná de val van Adam geschapen. | beeld nd
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
De oude Kanaänieten kenden een heel eigen verhaal over Adam en Eva, concluderen twee Bijbelwetenschappers. En dat werpt op sommige Bijbelteksten een ander licht.

Het voorhoofd van Adam begon te zweten.

De slang liet speeksel vallen, het dier beet hem!

Kijk! De verslindende bek!

Kijk! De vlijmscherpe giftanden!

Verwoed probeerde hij los te komen,

maar de bek van de slang hield vast.

Adam en Eva, de tuin, de zondeval – vrijwel geen kinderbijbel slaat ze over. Op alle christelijke scholen komt vroeg of laat het begin van het Bijbelboek Genesis een keer aan de orde. En in christelijk Nederland laait om de paar jaar een felle discussie op over schepping en evolutie.

Maar niet alleen joden en christenen kennen Adam (en Eva), stellen twee kenners van …
Dit is 5% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief