Jonathan leerde deze chatbot bijbellezen: ‘Is BijbelGPT alwetend of een slecht idee?’

Achtergrond
Wat krijg je als je bij het lezen van de Bijbel kunstmatige intelligentie inzet? ‘AI kan op een heel samenhangende manier totaal onzinnige dingen zeggen.’
Bas Meeuse Bas Meeuse
maandag 10 april 2023 om 14:08
Deze foto is door kunstmatige intelligentie gemaakt over bijbelstudie en AI. 'We moeten nog leren dat we AI niet als mens moeten interpreteren.'
Deze foto is door kunstmatige intelligentie gemaakt over bijbelstudie en AI. 'We moeten nog leren dat we AI niet als mens moeten interpreteren.' beeld Midjourney

Wat moet je Bijbels gezien doen als je huis in brand staat? Volgens BijbelGPT is er ‘geen specifiek vers in de Bijbel dat advies geeft over hoe je moet handelen als je huis in brand staat, maar de Bijbel waarschuwt wel voor het belang van veiligheid en het beschermen van ons lichaam, dat volgens 1 Korintiërs 6 vers 19-20 een tempel is van de Heilige Geest.’

Jonathan Vollmuller, student AI en ethiek, heeft als experiment de Bijbel toegevoegd aan GPT-3. Dat is de motor achter ChatGPT, een chatbot die gebruik maakt van kunstmatige intelligentie. ‘Ik was benieuwd of kunstmatige intelligentie in combinatie met de Bijbel zou leiden tot een alwetend model dat antwoord heeft op alle bijbelvragen, of dat het juist een heel slechte versie..

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
De helft van de Duitse bevolking vindt dat het dansverbod op Goede Vrijdag wel wat versoepeld mag worden.

Waarom dansen op Goede Vrijdag is verboden in Duitsland en dat voorlopig zo blijft

Dansen in discotheken is op Goede Vrijdag verboden in Duitsland. Lang niet iedereen is het eens met het ‘dansverbod’. Toch blijft het van kracht. ‘Juist in onze tijd is het goed om even stil te staan.’

Madeleijn (rechts) speelt de rol van een van de apostelen in 'The Passion in het Oosten'.

Madeleijn is meer met het geloof bezig door mee te doen aan regionale Passion: 'Het is aangrijpend'

De 17-jarige Madeleijn Kornelissen speelt mee als apostel in The Passion in het Oosten. Een jonge cast en moderne liedjes zijn het recept van deze regionale versie. 'De scène dat Judas Jezus verraadt grijpt mij aan.'

Nico van der Voet, studentenpastor aan de Christelijke Hogeschool Ede. 'Als jochie wilde ik predikant worden en om die reden ging ik Theologie studeren.'

'Liefde voor de kerk komt van pa en liefde voor God van ma', ziet studentenpastor Nico van der Voet

Toen Nico van der Voet uitviel, reageerde zijn omgeving verbaasd. ‘Meneer Van der Voet, ú overspannen? En u zegt altijd van die wijze dingen …’ De eerste lezing die hij moest afzeggen, ging over stress.

 'Ik denk niet dat God wil dat je de hele dag eindeloos op je telefoon scrolt. In plaats daarvan doe ik een uur stille tijd per dag.'

Margreet vast negentig dagen lang. 'Als ik God echt op één wil zetten, moet ik wel veel laten'

Geen sociale media, seculiere muziek en snacks. Negentig dagen lang vast Margreet Wiegman van een hele lijst aan dingen. ‘Deze periode is echt weer teruggaan naar de basis zoals God het bedoeld heeft.’

Eline Korpershoek: ‘Ik wilde anderen niet lastigvallen met mijn verdriet. Maar bij het graf kon ik soms niet meer stoppen met huilen.’

Eline (25) gaat vaak naar het graf van haar oom. 'Ik wilde anderen niet lastigvallen met mijn verdriet'

Anderhalf jaar geleden overleed de oom van Eline (25). ‘Oom Erik was heel speciaal voor mij.’ Ze schaatste vorig jaar de alternatieve elfstedentocht in Oostenrijk, om hem te herdenken.

Bjorn Visser en Eline Zandee-Kranendonk zijn te gast bij Dick en Daniël.

Hoe kun je mensen helpen die rouwen? 'Het is ontzettend eenzaam'

Christenen hebben vaak moeite om iemand die rouwt bij te staan, erkennen Eline Zandee en Bjorn Visser. Wat moet je in elk geval niet zeggen? ‘Mensen vragen of je het al verwerkt hebt. Afval verwerk je, een kind niet.’