Wat heeft de kerk in de metaverse te zoeken? ‘De Bijbel zegt niets over robots en avatars’

Achtergrond
De metaverse - de parallelle werelden waarin mensen zich online begeven - wordt een steeds groter onderdeel van ons leven. Tenminste, dat voorspellen bedrijven als Google en Microsoft. Moet je daar als kerk aanwezig zijn? En hoe zit het dan met sacramenten als doop, avondmaal en biecht?
Bas Meeuse Bas Meeuse
zaterdag 21 januari 2023 om 02:22 aangepast 07:38
Jack Esselink: 'Je moet de ‘echte’ wereld niet scheiden van de virtuele wereld. De metaverse is een uitbreiding van de maatschappij.’
Jack Esselink: 'Je moet de ‘echte’ wereld niet scheiden van de virtuele wereld. De metaverse is een uitbreiding van de maatschappij.’ beeld Dick Vos

Als de virtuele wereld een steeds groter onderdeel wordt van onze realiteit, roept dat vragen op. Wie ben je als je in de metaverse, ofwel het 3D-internet, bent? Jezelf of een avatar? En als je kerk bent in de metaverse, kun je dan mensen dopen en avondmaal vieren? Wat heeft de kerk eigenlijk te zoeken in de metaverse?

‘De mens is god in de metaverse. Hij kan scheppen en maken wat hij wil. De grens is het verbeeldingsvermogen.’ Dat zegt Jack Esselink. Hij is theoloog en expert op het gebied van ethiek en technologie. 

Het interview met Esselink vindt gedeeltelijk plaats in Spatial, een metaverse waar je makkelijk kunt vergaderen. ‘Het voelt eigenlijk heel natuurlijk, praten is simpel, je kunt elkaar aankijken.’ Wat minder natuurlijk is, is..

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
De helft van de Duitse bevolking vindt dat het dansverbod op Goede Vrijdag wel wat versoepeld mag worden.

Waarom dansen op Goede Vrijdag is verboden in Duitsland en dat voorlopig zo blijft

Dansen in discotheken is op Goede Vrijdag verboden in Duitsland. Lang niet iedereen is het eens met het ‘dansverbod’. Toch blijft het van kracht. ‘Juist in onze tijd is het goed om even stil te staan.’

Madeleijn (rechts) speelt de rol van een van de apostelen in 'The Passion in het Oosten'.

Madeleijn is meer met het geloof bezig door mee te doen aan regionale Passion: 'Het is aangrijpend'

De 17-jarige Madeleijn Kornelissen speelt mee als apostel in The Passion in het Oosten. Een jonge cast en moderne liedjes zijn het recept van deze regionale versie. 'De scène dat Judas Jezus verraadt grijpt mij aan.'

Nico van der Voet, studentenpastor aan de Christelijke Hogeschool Ede. 'Als jochie wilde ik predikant worden en om die reden ging ik Theologie studeren.'

'Liefde voor de kerk komt van pa en liefde voor God van ma', ziet studentenpastor Nico van der Voet

Toen Nico van der Voet uitviel, reageerde zijn omgeving verbaasd. ‘Meneer Van der Voet, ú overspannen? En u zegt altijd van die wijze dingen …’ De eerste lezing die hij moest afzeggen, ging over stress.

 'Ik denk niet dat God wil dat je de hele dag eindeloos op je telefoon scrolt. In plaats daarvan doe ik een uur stille tijd per dag.'

Margreet vast negentig dagen lang. 'Als ik God echt op één wil zetten, moet ik wel veel laten'

Geen sociale media, seculiere muziek en snacks. Negentig dagen lang vast Margreet Wiegman van een hele lijst aan dingen. ‘Deze periode is echt weer teruggaan naar de basis zoals God het bedoeld heeft.’

Eline Korpershoek: ‘Ik wilde anderen niet lastigvallen met mijn verdriet. Maar bij het graf kon ik soms niet meer stoppen met huilen.’

Eline (25) gaat vaak naar het graf van haar oom. 'Ik wilde anderen niet lastigvallen met mijn verdriet'

Anderhalf jaar geleden overleed de oom van Eline (25). ‘Oom Erik was heel speciaal voor mij.’ Ze schaatste vorig jaar de alternatieve elfstedentocht in Oostenrijk, om hem te herdenken.

Bjorn Visser en Eline Zandee-Kranendonk zijn te gast bij Dick en Daniël.

Hoe kun je mensen helpen die rouwen? 'Het is ontzettend eenzaam'

Christenen hebben vaak moeite om iemand die rouwt bij te staan, erkennen Eline Zandee en Bjorn Visser. Wat moet je in elk geval niet zeggen? ‘Mensen vragen of je het al verwerkt hebt. Afval verwerk je, een kind niet.’