Tevoorschijn kijken. Dat is wat regisseur Céline Sciamma doet in Portrait de la jeune fille en feu

Films en theater
beeld cinéart
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Kunstschilder Marianne leert haar studentes kijken. Goed kijken. Dat advies zal leidend blijken in een knap geacteerde, maar ook enigszins fletse film.
Tevoorschijn kijken. Dat is wat regisseur Céline Sciamma doet in Portrait de la jeune fille en feu. Vrouwelijke kunstschilders in de tweede helft van de 18e eeuw in Frankrijk. Ze waren er wel, maar ze bleven onzichtbaar. Sciamma richt een aandachtige blik op deze vrouwen en ontrukt ze aan de vergetelheid. Kunstenares Marianne – in deze verzonnen personage laat de regisseur al de anonieme vrouwen samenkomen – is een zelfde lot beschoren. Aan het eind van de film wordt een werk van haar vader dat tentoongesteld is geprezen, maar het blijkt haar eigen werk. Slechts onder zijn naam kon het de plek …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?