Meer diepgang in Hollywoodfilms dan je eerst ziet

Il Vangelo secondo Matteo (1964): Jezus wordt gefilmd vanuit de omstanders; de filmkijker staat tussen de ooggetuigen. |beeld Archiving Immagini Cinema Films en theater
Il Vangelo secondo Matteo (1964): Jezus wordt gefilmd vanuit de omstanders; de filmkijker staat tussen de ooggetuigen. |beeld Archiving Immagini Cinema

Film is bij uitstek een religieus medium, vindt Sylvain De Bleeckere. Een schilder moet alles zelf maken, maar de camera vangt het licht, dat niet door een mens gemaakt is. Dat geeft elke keer weer een ervaring van het wonder van Genesis 1.

De Vlaamse filosoof en filmkenner groeide met film op. Als jongetje in een dorp bij Brugge mocht hij soms met de pastoor mee naar de bioscoop. Op het internaat waar hij zat, werd elk weekend voor de leerlingen een film gedraaid, vaak met een nabespreking. Hij ging filosofie studeren en werd docent architectuur aan de Hogeschool Limburg, maar bleef altijd bezig met film en met film en religie. Komende week is hij een van de sprekers op een studiemiddag over Jezus in de film, op de Utrechtse universiteit. De Bleeckere vindt film een zeer religieus medium. Als voorbeeld noemt hij in eerst …
Dit is 6% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?