Luister naar

Zielige muziek remt kooplust

Nieuws
Winkelstraten kampen met leegstand door de crisis en groeiende verkoop via internet. Muziek, geuren en kleuren kunnen een winkel aantrekkelijker maken, aldus moodmarketeer Thomas van Straaten (26). Maandag neemt hij deel aan de winkeltop die de provincie Overijssel organiseert tegen leegstand van winkels.
redacteurEduard Sloot
zaterdag 14 juni 2014 om 10:35

1 Wat is een moodmarketeer?

Een moodmarketeer adviseert winkeliers hoe ze met muziek, geur, kleur en televisiebeelden de winkelervaring van klanten kunnen verrijken, om de omzet te stimuleren. Mijn werkgever Mood is wereldwijd marktleider op het gebied van muziek in de detailhandel. Ik kan natuurlijk niet direct wat doen tegen leegstand, maar ik kan de overlevingskans van winkels wel vergroten.

2 Welke reacties op uw werk krijgt u op feestjes?

Ik krijg vaak de vraag wat ik ervan vind dat ze in kledingwinkels keiharde muziek draaien. Ik antwoord dan dat kledingwinkels dat doen om een uitgaanssfeer te creëren. Overigens ben ik er nog niet van overtuigd dat dat werkt; het kan ook irritatie oproepen. In kroegen en discotheken is harde muziek wel goed voor de omzet. Want omdat ze harder moeten praten, gaan bezoekers vaker hun keel smeren. Harde muziek maakt verder dat bezoekers minder met elkaar praten. Ook dan pak je sneller je glas. Het is een negatieve manier van verkopen, maar zo werkt het menselijk brein.

3 Maakt de soort muziek uit?

Uit onderzoek blijkt dat langzame muziek ervoor zorgt dat klanten 15 procent langer in de winkel blijven. Dat vergroot dus de kans dat zij wat kopen. De complexiteit van muziek klassieke muziek en jazz is bijvoorbeeld complex, popmuziek vaak niet bepaalt hoe consumenten de kwaliteit van een winkel beoordelen. Voor mijn afstudeeronderzoek heb ik een experiment bij een wijnhandel gedaan. De winkelier vertelde dat hij luxe wijnen verkocht, maar uit een enquête bleek dat zijn klanten een goedkoper beeld hadden. Door complexe muziek op te zetten, verkocht hij 15,7 procent duurdere flessen het aantal verkochte flessen bleef gelijk. In een Amerikaanse supermarkt zorgde Franse klassieke muziek ervoor dat consumenten vijf keer zo veel Franse wijn kochten. Met Duitse klassiek muziek verkochten ze opeens twee keer zo veel Duitse wijn.

4 Worden mensen zo niet gemanipuleerd?

Dat is een vraag die ik mijzelf ook stel. Je kunt mensen met muziek of geur niet iets laten kopen wat ze niet willen, je kunt hooguit bijsturen. Maar het blijft natuurlijk beïnvloeding. Consumenten moeten weten dat zulke technieken gebruikt worden. Je moet wel bedenken dat elke winkel van top tot teen is ingericht om consumenten meer te laten kopen.

5 Op welk advies bent u trots?

Een mooi voorbeeld vind ik een gerenommeerde bank ik ga de naam niet noemen die een open uitstraling wilde in zijn filialen. Het probleem is dat het weghalen van de afscheidingen bij de balies ten koste gaat van de privacy van klanten. Door de luidsprekers op een bepaalde manier te plaatsen en vooral vocale muziek te gebruiken, konden de afscheidingen verdwijnen en konden gesprekken niet worden afgeluisterd.

6 Welke mogelijkheden hebben winkeliers nog meer? Er wordt wel gezegd dat supermarkten kunstmatige broodgeur verspreiden.

Geur is een goede manier om bepaalde associaties bij consumenten op te roepen. Geur werkt sneller dan muziek. Geur wordt tegenwoordig vooral gebruikt om de formule van een winkel te versterken. Aan een winkel met een wit, strak interieur wordt dan een frisse geur toegevoegd. Die geur moet niet te sterk zijn: klanten moeten niet gaan denken: wat ruikt het hier naar bloemen. Dan voelen ze zich gemanipuleerd. Ook kleur kan een winkelformule versterken. Wit staat voor fris, blauw voor betrouwbaar, groen voor natuurlijk en rood wordt vaak gebruikt bij aanbiedingen. Het geheel moet consistent zijn. Dat wil ik maandag ook duidelijk maken. Als je personeel ambachtelijke werkkleding draagt, moet je geen dancemuziek opzetten.

7 Hoe loopt u zelf in winkels rond?

Als ik boodschappen doe, kan ik de knop wel omzetten. Toch let ik erop hoe dingen beter kunnen. In de supermarkt draaiden ze het sentimentele en verdrietige popliedje Unbreak my heart van Toni Braxton. Ik stond brood uit te zoeken en dacht: laat ook maar. Ik had geen liefdesverdriet, het had gewoon een negatief effect. Winkeliers moeten dus geen negatieve muziek draaien, dan kopen mensen niet. Uit onderzoek blijkt ook dat de muziek bepaalt hoe je de dingen ziet. Ze hebben proefpersonen eens dezelfde wijn laten proeven met verschillende soorten muziek op de achtergrond. Bij lichte muziek vonden ze de wijn fruitig en fris, bij muziek van Wagner noemden ze die wijn vol en zwaar.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Het is niet per se moeilijk om zonder makelaar een huis te kopen of verkopen, zegt Hans André de la Porte van de Vereniging Eigen Huis.

Zonder makelaar een huis (ver)kopen: hoe doe je dat? 'Een makelaar is geen tovenaar'

Een huis kopen of verkopen zonder makelaar scheelt kosten. Maar het vraagt ook meer van kopers en verkopers. Hoe pak je dat aan en waar moet je op letten?

Algemeen directeur en medeoprichter van Roetz Tiemen ter Hoeven in de werkplaats in Amsterdam-Noord waar de sociale onderneming op duurzame wijze fietsen een tweede leven biedt.

Roetz bouwt hippe nieuwe fietsen door onderdelen te 'oogsten' van wegroestende wrakken

Waar veel oude of kapotte fietsen een lot op de schroothoop beschoren is, krijgen deze bij Roetz een nieuw leven. Zo repareert de sociale onderneming onder andere ov-fietsen van NS, met ‘geoogste’ onderdelen uit andere rijwielen.

Tjerk 't Lam en zijn vrouw Lydia in Plus-filiaal Bieshof in Dordrecht. Aanstaande maandag krijgt de winkel een nieuwe eigenaar. Zonder koopzondag ziet de ondernemer geen perspectief op lange termijn.

Tjerk stopt met zijn supermarkt, omdat hij niet op zondag open wil. 'Alles jaagt steeds meer door'

De christelijke ondernemer Tjerk ‘t Lam uit Dordrecht ziet geen toekomst meer voor zijn supermarkt zonder open te gaan op koopzondagen. Daarom stopt hij. Principieel was dat geen lastig besluit, zegt hij, maar emotioneel wel.

Gedupeerden met protestborden demonstreren op het terrein van verzekeraar Achmea. ‘Terugkijkend had klanten niet zo veel leed toegebracht mogen worden.’

De woekerpolis was het grootste financiële schandaal ooit. Kan zoiets weer gebeuren?

Met de laatste grote schikkingen in zicht, loopt de woekerpolisaffaire na dertig jaar ten einde. Hoe kon het ‘grootste financiële schandaal uit de Nederlandse geschiedenis’ zo ontsporen? En kan het weer gebeuren?

De architecten van Bureau B+B houden zich bezig met stedenbouw en landschapsarchitectuur.

Het Nederlandse landschap vraagt veel: duurzaam, klimaatbestendig én natuurinclusief

In een land dat worstelt met ruimtegebrek en klimaatverandering zijn de uitdagingen voor landschapsarchitecten veel complexer geworden. Bureau B+B legt de lat extra hoog. 'Als het werk af is, is het nog niet af.'

Bedrijfsterrein van chipmachinefabrikant ASML in Veldhoven.

Kabinet probeert uit alle macht de chipindustrie in Nederland te houden

Het demissionaire kabinet loopt zich het vuur uit de sloffen om de Nederlandse chipindustrie comfort te bieden. ASMI, NXP en paradepaard ASML dreigen namelijk hun koffers te pakken.