Wie vangt straks het reclamegeld dat de NPO niet meer krijgt?

In het nieuwe landschap van adverteerders ontkomt de televisie er niet aan te blijven vernieuwen. Economie
In het nieuwe landschap van adverteerders ontkomt de televisie er niet aan te blijven vernieuwen. | beeld istock
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
NPO 1, 2 en 3 raken overdag hun reclamespotjes kwijt. Wie profiteren van al dat advertentiegeld dat niet naar de NPO gaat? En hoe belangrijk zijn de tv-commercials eigenlijk nog?

Hilversum

Al langer ziet de toekomst voor televisiereclames op de NPO er niet al te rooskleurig uit. De inkomsten dalen al jaren. Verdiende de Ster – het reclamebedrijf van de NPO – in 2017 nog 179 miljoen, vorig jaar was dat gedaald naar 166 miljoen. Met de hervormingsplannen verliest het bedrijf mogelijk nog eens de helft van die inkomsten. Dat lijkt vooral goed nieuws voor de andere aanbieders – RTL, Talpa en BrandDeli (onder andere Discovery Channel) – die het gat in de markt graag willen vullen.

Een deel van het weggevallen budget zal inderdaad naar andere aanbieders gaan, denkt Peter V …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?